Friday, October 4, 2013

Feedapp won the Green Awards


.
I just got a mail [in Swedish] from a student who took the course last year. With her permission, I share it with you.

---------------

Hej Daniel,

Jag hoppas att allt är bra med dig! 

Jag vet inte om du kommer ihåg men när vi hade kursen Hållbarhet och Medieteknik H12 skulle vi komma på ett sätt att hjälpa samhället på en av seminarier.
 
Min ide (se bifogade fil) handlade om att ha app som hjälper människor att hitta varor som har kort bästföredatum i matbutiker som ligger i närheten. Jag ville bara meddela att de iden finns som app, men den är inte skapad av mig :-(

Appen heter Feedapp och den vann Green Awards i år! ( http://www.feedapp.se/). Synd att jag inte utvecklade appen själv eftersom jag tyckte att det borde hade funkat!!

Jag tyckte att det skulle vara roligt att dela detta med dig

MVH

Connie Huanca
Master HCI-Student
.

3 comments:

  1. Kul idé!
    Häromdagen såg jag en artikel i DN om en kille i Boston som startat en butik som enbart säljer mat som passerat utgångsdatum. Också en spännande idé. Matsvinnet är stort, och hållbarheten ofta mycket längre än det datum som står på paketet. Detta kanske kan vara något för Sverige också!

    Artikeln nedan:

    http://www.dn.se/ekonomi/butik-ska-salja-endast-utgangen-mat/

    ReplyDelete
  2. Ja, matsvinnet är tydligen en av de saker vi faktiskt kan göra något åt som privatpersoner OCH som har stor effekt.

    Jag har dock aldrig hört någon säga att vi kanske borde äta lite mindre mat (så många kalorier man faktiskt förbränner per dag men inte mer) utifrån en hållbarhets/klimat-diskurs - har du?

    ReplyDelete
  3. Bra idé. Jag hade själv tidigare en tanke på att man borde starta en "Prisjakt" för matbutiker, där skulle ju kategorin "Nära utgångsdatum" också passa in.

    ReplyDelete